Översikt

Irans hantverk, textil och mattor

NYHET! Helt ny och unik resa. Hantverk på basarer, i ateljéer och under workshoppar.

Mycket innehållsrikt och mångsidigt hantverks- och kulturhistoriskt program i en av världens äldsta civilisationer. Vi besöker Shiraz, Persepolis, Pasargade, Yazd, Ardakan, Nain, Esfahan, Kashan och Tehran. 

Mattillverkning är en av Irans allra främsta, mest kända och högst värderade hantverk. Resans program kommer inte att fokusera enbart på mattor utan vissa upp ett flertal hantverkstraditioner. Men naturligtvis kommer programmet att innehålla ett urval viktiga och intressanta inslag som visar på den persiska mattraditionen.

Resan leds av Raija Öhrstedt

Program

  • Dag 1 Måndag 7/10

    Flyg med Turkish Airlines Stockholm-Istanbul kl 11.05-15.35 och Köpenhamn-Istanbul 11.10-15.30. Kl 20.20 avresa med Turkish Airlines från Istanbul.

  • Dag 2 Tisdag 8/10

    Ankomst till Shiraz kl 00.40 där Raija Öhrstedt och en engelsktalande guide möter. Raija Öhrstedt är textilkonservator av orientaliska textilier och har tidigare lett ett flertal Hemslöjdsresor till Turkiet. De senaste åren har hon lett sex rundresor till Iran. Buss till hotellet, incheckning på Shiraz Parsian Hotel där vi ska bo fyra nätter. Iran är en av världens äldsta civilisationer med rötter som går tillbaka till kungadömen från 3 000 f Kr. 625 f Kr enades området till en dominerande kulturell och politisk makt i regionen. Kyrus den store (Kyrus II) var den förste av de persiska storkungarna och grundare av Perserriket under Akemeniderdynastin. Kyrus den store enade två skilda iranska folkgrupper och härskade 559-530 f Kr över det största imperium som världen dittills hade skådat. Perserriket sträckte sig då från Hellesponten (Dardanellerna) i dagens nordvästra Turkiet till floden Indus i öster och utvidgades ytterligare under hans efterträdare. Riket kollapsade 330 f Kr efter Alexander den stores erövring men återuppstod kort därefter som Partien. Under den inhemska dynastin Sassaniderna blev Iran åter igen en ledande makt. Sassaniderna styrde Persien från 226 till den arabisk-muslimska invasionen under vilken huvudstaden Ktesifon föll år 636. Ktesifon är det grekiska namnet på en forntida stad vid östra stranden av Tigris, cirka 30 km sydöst om Bagdad. Ktesifon var en av de stora städerna i det antika Mesopotamien och huvudstad i Parterriket och Sassanidernas välde. Staden antas ha varit världens största mellan år 570 och 637 e Kr. Ktesifon omnämns för första gången i Esras bok, en av Gamla testamentets historiska böcker.

    Shiraz är en stad i sydvästra Iran med runt 1,5 miljoner invånare och huvudort i provinsen Fars. Shiraz grundades under den förislamiska epoken och har varit huvudstad under flera dynastier. Shiraz blev senare en viktig islamisk lärdomsstad men är också berömd som poesins, rosornas och näktergalarnas hemstad. Två av de främsta persiska poeterna, Sadi och Hafez, kommer härifrån. Hafez (1315-1390) är en portalgestalt inom persisk litteratur och kulturliv som inspirerat muslimska diktare långt utanför Irans gränser. Sven Hedin som besökte Persien vid flera tillfällen kallade Hafez för "österlandets Bellman". Goethe betraktade hans dikter som några av världslitteraturens verkliga pärlor. Erik Blomberg och andra har översatt Hafez till svenska. Shiraz var tidigare känt för sina viner. Sedan den islamiska revolutionen har vinproduktionen upphört. Trots sitt namn kommer shirazdruvan inte härifrån utan från Rhôneområdet i Frankrike. De viner som förr producerades i Shiraz gjordes inte heller på shirazdruvan. Den person som kom att bli den förste av bahaireligionens två främsta profeter föddes 1819 i Shiraz, varför bahai sägs härstamma härifrån.

    Efter en sen frukost på hotellet börjar vi programmet med att besöka moskén Nasir Ol Molk som är från slutet av 1800-talet och som även går under namnet Rosa moskén. Redan första dagen får vi här se exempel på den iranska hantverksskickligheten och de högklassiga arkitektoniska lösningarna. Bland annat ska vi titta på det fina rosa kakel som pryder väggar och tak inne i moskén samt de vackert färgade glasfönstren. Vi fortsätter sedan till poeten Hafez grav och minneshall som ligger i en vacker trädgård med vattendammar omgivna av apelsinträd, promenadvägar, rinnande vatten och blomsterrabatter. Första dagen ska vi även besöka den mycket intressanta Nomadbasaren (Vakil Bazaar) som är Shiraz huvudbasar och som etablerades här redan under 1000-talet. Basaren består av traditionella hus som omsluter väl dolda innergårdar.

    Nomadbasaren är för oss en av de mest intressanta basarerna eftersom den besöks av nomader från områdena runt Shiraz. Basaren består av taktäckta gångar med mängder av små butiker och hantverksverkstäder där vi ska vandra runt för att studera utbudet av hantverksprodukter. Här finns butiker med mattor, kryddor, koppar, ullgarn och silke till mattvävningen, textilier, nomadkläder, sadlar och annat till kameler, smycken, antikviteter, allehanda traditionellt hantverk, köksutensilier och mycket annat. Om du någon gång under resan ska köpa saffran så är Nomadbasaren det bästa stället. Här finns nämligen äkta saffran i olika kvaliteter och prisklasser. I basaren kommer vi antagligen att möta kvinnor från nomadstammen qashqai vars karaktäristiska väderbitna ansikten och kläder är lätta att identifiera. De mycket färggranna tyger och kjolar som qashqaikvinnorna bär är ofta tillverkade i Indien. Kontakterna mellan Persien och den indiska kulturen har varit täta. Nadir Shah (1688-1747) som var härskare över Perserriket invaderade norra Indien, erövrade och plundrade Delhi 1739 vilket påskyndade Mogulrikets fall. Vid Nomadbasaren besöker vi också serajerna Rogani, Gomrok och Ahmadi. Serajerna utgjordevärdshus och härbärge för köpmän och kameldrivare och deras kamelkaravaner. Karavanserajerna var viktiga centra för byte av varor men också information längs handelsvägarna i Asien, Afrika och sydöstra Europa, särskilt längs Sidenvägen och dess omfattande förgreningar.

    Ordet seraj är av persisk härkomst och betyder beboelig eller palats. Vanligtvis består en karavanseraj av en ringmur kring en öppen plats och med en port som är stor och hög nog för att släppa igenom kameler med packning. Längs insidan av muren fanns stallar, nischer och rum för djur och resande. Serajerna kunde förse djuren med vatten och foder och kameldrivarna med tak över huvudet, mat, tvättmöjligheter och särskilda rum att lagra värdefull last i. Där fanns också köpmän som köpte varor som karavanerna förde med sig och butiker för proviantering inför nästa etapp. Precis som runt Mellanösterns basarer finns här badhus och flera imamzadeh som är det persiska namnet på en gravplats där någon släkting till profeten Muhammed ligger begraven. Lunch under dagen och middag på kvällen.

  • Dag 3 Onsdag 9/10

    Frukost på hotellet. Mattillverkning är en av Irans allra främsta, mest kända och högst värderade hantverk. Resans program kommer absolut inte att fokusera enbart på mattor utan vissa upp ett flertal hantverkstraditioner. Men naturligtvis kommer programmet att innehålla ett urval viktiga och intressanta inslag som visar på den persiska mattraditionen. Den här dagen kommer två mattinslag att arrangeras. Under ett besök i en ateljé för mattvävning ska vi få se såväl vävning som färgning av mattor.

    Efter lunch fortsätter vi till en mattaffär där Raija Öhrstedt introducerar butikens stora utbud av nytillverkade mattor. Mattorna här håller hög kvalitet och kommer antagligen att vara bland de bästa och vackraste vi kommer att stöta på under hela resan, mattor som också är till försäljning. En matta som köps här kostar fyra-fem gånger mer hemma i Sverige. Under eftermiddagen återvänder vi till Nomadbasaren för att möta fler hantverkare. Promenad från basaren till hotellet. Middag.

  • Dag 4 Torsdag 10/10

    Frukost på hotellet som det nu har blivit dags att checka ut från. Vi lämnar Shiraz via Koranporten, den gamla stadsport som först byggdes i slutet av 900-talet e Kr. Uppe i porten finns ett rum med två handskrivna exemplar av koranen som välsignar dem som passerar ut genom porten på den väg som leder till Esfahan, dit också vi är på väg. Längs vägen gör vi en avstickare till Persepolis som är ett av Irans hela 21 bidrag till UNESCO:s världsarvslista. Det var här Dareios den store (Dareios I) som regerade över Perserriket 522-486 f Kr hade sitt palats. Efter Kyros den store räknas Dareios den store som den mest betydande storkonungen av det persiska Akemeniderriket. Dareios gynnade konsterna, arkitekturen och hantverksskickligheten vilket bland annat visade sig i byggandet av Persepolis där bland annat stenhuggeriet är imponerande. Arbetare och hantverkare från rikets alla hörn engagerades. Arkitekturen byggde på en originell kombination av stilar som hämtades från olika delar av riket. Byggandet av Persepolis bedrevs under mer än två århundraden fram till dess att Perserriket erövrades och Persepolis delvis förstördes av Alexander den store år 331 f kr.

    Persepolis är vackert och mäktigt. Det var här den siste shahen av Iran, Mohammad Reza Shah Pahlavi 1971 arrangerade den på sin tid uppmärksammade tillställning som utgjorde höjdpunkten på firandet av Persiens 2 500-årsjubileum, en magnifikt fest under vilken kronprins Carl-Gustav representerade Sverige.

    Efter lunch fortsätter vi till Yazd i centrala Iran. Yazd var ett centrum för zoroastrism som är en av världens äldsta monolatriskareligioner och som skiljer sig från de monoteistiskareligionerna i och med att den accepterar tanken att andra människor eller folkgrupper kan ha andra gudar eller ingen tro alls.

    I Indien kallas zoroastrism för parsism eftersom anhängarna kom från Persien. Zoroastrierna själva kallar sin religion för behdini (den goda religionen) eller mazdayasna (Mazdadyrkan). Zoroastrismen var den dominerande religionen i den iranska kultursfären i mer än två årtusenden och har haft stort inflytande på såväl judendom som kristendom och islam. Zoroastrisk tidräkning började 1738 år före Kristus. År 2017 motsvarar 3755 i den zoroastriska kalendern.

    Zoroastrismens grundare var Zarathustra som enligt moderna forskare anses ha levt cirka 1200 f Kr. Zoroastrismens gyllene regel lyder "Goda tankar, goda ord, goda handlingar". Vördnad för ljuset och elden spelar stor roll. Elden betraktas som helig, gudomlig och okränkbar. Eftersom eld, jord och vatten tillhör den goda, heliga och ljusa sidan fick de döda inte begravas eller brännas. Liken sågs som orena och sattes i stället ut till fåglarna i torn. Sådana torn – Tystnadens torn – finns fortfarande kvar, dock begraver zoroastrierna i Iran numera sina döda då den härskande religionen (islam) förbjuder deras traditionella form av begravning. Nu begravs de döda i speciella behållare som skyddar den döda kroppen från direkt kontakt med jorden. I Indien (Mumbai) fortlever seden att lägga den döda på taket i ett Tystnadens torn så att gamarna kan göra sitt. Marco Polo som sägs ha besökt Yazd år 1272 kommenterade stadens utvecklade sidenväverier: "It is a good and noble city, and has a great amount of trade.

    They weave there quantities of a certain silk tissue known as Yasdi, which merchants carry into many quarters to dispose of." Väl i Yazd besöker vi Qanatmuseet som visar det sinnrika system av underjordiska tunnlar (qanats) som i mer än 3 000 år distribuerat livgivande vatten till stora delar av Iran. Så sent som på 1960-talet distribuerade de antika kanalerna 70 procent av allt det vatten som förbrukades i Iran. Före kvällens middag ska vi också hinna se zoroastriernas Tystnadens torn. Övernattning två nätter på Parsian Hotel.

  • Dag 5 Fredag 11/10

    Efter frukost på hotellet ska vi besöka familjer som driver små ateljéer för vävning av mattor i bomull och silke. Här arrangeras en workshop under vilken vi får prova på kelimvävning (slätvävning). Efter lunch ska vi besöka ytterligare några hantverkare som tillverkar för Yazd typiska hantverksprodukter: ejrami (handvävt tyg), Dandani eller Gol-e Khord (zoroastriernas tyg), kashmirsjalar, draperier, slätvävnader (kelim), kanvas, skynken, filtar, lergods, keramik, kakelplattor, termeh och giveh (lätta sommarskor av bomull), sammet, brokad, mercerisering, handvävda bomullstyger för kläder och damast.

    Under eftermiddagen besöker vi också Khan-e Lari, ett 150 år gammalt hus som är ett av de bäst bevarade Qajarhusen i Yazd. Qajar var den härskardynasti som styrde Iran under åren 1785-1925. Husets traditionella dörrar, blyinfattade fönster och eleganta valv gör det till ett av stadens finaste hus. Köpmannafamiljen som lät bygga Khan-e Lari finns inte längre kvar, huset används nu av arkitekturstudenter och tjänstemän som förvaltar Yazds kulturarv. Vi hinner också se ett badgirhus, ett hus utrustat med ett sinnrikt ventilationssystem som spridit sig till stora delar av Mellanöstern. Middag.

  • Dag 6 Lördag 12/10

    Frukost på hotellet. Buss till Ardakan (62km, 1hr) som varit ett stort kamelcentrum i gränsområdet mot öknen. Här gör vi ett besök i en hantverksateljé där man gör kamelsadlar och annan utrustning till kamelen. Lunch i Ardakan och buss vidare till Nain (ca 1hr) där vi ska besöka en hantverkare som tillverkar kläder av kamelull. Nain är också världsberömt för mattor av hög kvalitet. Vi passar därför på att besöka även en mattvävare. Nainmattor är vanliga på auktioner i Sverige. De är täta, håller bra kvalitet och innehåller fina silkesdetaljer, de är relativt ljusa till färgen och passar i skandinaviska miljöer. Nainmattor var tidigare dyra i Sverige. Men efter flera finanskriser har priset sjunkit.

    En nainmatta i soffgruppsstorlek (ca 250*165 cm) som på 80-talet kostade 40 000 kr på auktion i Sverige kan nu kosta under 5 000 kr. Buss vidare till Esfahan (ca 2hrs). Esfahan (Isfahan) är huvudstad i provinsen med samma namn i mellersta Iran och har cirka 1,8 miljoner invånare. Esfahan ligger 1 500 meter över havet i ett bäcken mellan Zagros- och Kuhrudbergen och är ett kultur- och handelscentrum med universitet, museer och bibliotek. Esfahan är också ett centrum för Irans textilindustri och även berömt för mattillverkning. Vid framkomsten tar vi en kort promenad till floden Zayanderud och en av broarna över floden. Middag. I Esfahan ska vi bo tre nätter på Ali Qapu Parsian Hotel.

  • Dag 7 Söndag 13/10

    Frukost på hotellet. Esfahans stora Imamtorg omges av palats och flera moskéer. Men vi ska börja programmet i den mycket stora basaren där det arrangeras en workshop för oss. I en ateljé får vi alla prova på att göra textiltryck. I basaren ska vi även hinna besöka ateljéer för miniatyrmålning, emalj (cloisonné), kopparslagning, kläder, guldarbeten och tillverkning av smycken. Vill du passa på att botanisera bland kryddstånden hinns det också med. I Ali Qapu-palatset ska vi studera musikrummets särpräglade nischer. Här kunde man musicera utan att höras ut och sorlet från utelivet trängde heller inte in i musikrummet som låg på översta våningen. Från palatset ges också en fin utsikt över gamla Esfahan.

    Sheikh Lotfallah-moskén är nog den finaste och mest fulländade moské vi kommer att besöka under hela resan, hela konstruktionen utmärks av stark harmoni. Kaklet i innertaket på kupolen är extraordinärt, många kommer hit enbart för det. Palatset Hasht Behesht (Åtta himlarna) från 1669 är ett saffavidiskt palats i en mycket fin trädgård, det enda återstående av Saffavidernas mer än fyrtio palats i Esfahan. Lunch under dagen, middag på kvällen.

  • Dag 8 Måndag 14/10

    Frukost på hotellet. Vi börjar dagen med att i Chehel Sotouns (Fyrtio kolumnernas palats) magnifika sal, där Shah Abbas II under mitten av 1600-talet tog emot dignitärer och utländska sändebud, studera några utsökta väggmålningar. Via en av broarna över floden tar vi oss till stadsdelen Julfa där de kristna armenierna är bosatta. Julfa var – och är fotfarande – en by i Iran nära gränsen till Armenien där befolkningen var känd för sitt mycket högklassiga hantverk. Den dåvarande shahen beslutade sig helt sonika för att flytta Julfas invånare till perserrikets huvudstad Esfahan för att deras hantverksskicklighet skulle kunna utnyttjas bättre. De hantverkande armeniska kvinnorna är nu mest kända för de handväskor de tillverkar.

    Vi ska besöka några kvinnor som tillverkar dessa väskor. Väskorna görs av tyg och har handtag, är med rem eller i form av en ryggsäck. De finns i alla möjliga färger, ibland kan de till och med se ut att vara i mocka. Väskorna har kommit att bli mycket populära bland västerländska kvinnor. På Julfas museum finns textilier, en karta som visar Storarmeniens utbredning, biblar och andra religiösa föremål. Julfas katedral rymmer vägg- och takmålningar med motiv från Bibeln och där finns en affär med hantverk och souvenirer, bland annat handväskor. Lunch under dagen, middag på kvällen.

  • Dag 9 Tisdag 15/10

    Frukost på hotellet. Vi checkar ut från hotellet och påbörjar resan mot Tehran. Längs vägen stannar vi till i Kashan (264 km, 2-3 tim) vid kanten mot öknen och vars historia går tillbaka till förhistorisk tid. Även Kashan är känt för mattor men också för sammet, glaserat kakel, keramik och rosenvatten som används i både mat och parfym. En av världens tre mest berömda kashanmattor finns på Livrustkammaren i Stockholm. Den mattan är från 1500-talet och är helt i silke utom det som är guld- eller silvertråd. De övriga två finns i Wien och Boston. Taba Tabai var ett handelshus och en berömd familjs privata palats. Från utsidan ser huset inte mycket ut för världen, bara släta väggar. Inne i residenset ska vi se det magnifika spegeltaket, reliefer och husets innergård som är väl dold för omvärlden.

    Bagh-e-Fin (trädgården Fin) – den mest berömda och äldsta existerande trädgården i hela Iran – är upptagen på UNESCO:s världsarvslista. Lunch. Innan vi kör vidare hinner vi med ett kort besök på Kashans basar för att se Aminoddoleh Timcheh, en byggnad som är berömd för utformningen av sitt höga tak. Vi hinner också titta in i en butik med kashanmattor. Buss vidare mot Tehran. Middag. Övernattning på Parsian Enghelab Hotel där vi ska bo under resans tre återstående nätter.

  • Dag 10 Onsdag 16/10

    Frukost på hotellet. Golestanpalatset var Qajardynsatins palatskomplex och är idag ett av Tehrans främsta historiska monument och upptaget på UNESCO:s lista över världsarv. I palatset finns bland annat en samling av iranskt hantverk. Vi besöker även Abyazpalatsets etnologiska museum för att se gamla tiders hantverk. Lunch på en traditionell restaurang, ett renoverat "kaffehus" som bjuder på en härlig atmosfär och omtyckta lokala maträtter. Intill restaurangen finns hantverkare som gör smycken av lapis lazuli, malakit och iranska turkoser. Under eftermiddagen besöker vi ett hantverkscenter i Teherans basar och National Bank Jewellery Museum för att se påfågelstronen som tillverkades för den indiske stormogulen under Shah Jahans regeringstid (det var Sha Jahan som lät bygga Taj Mahal). Tronen fick sitt namn av att den var försedd med ett släp av juveler vilket påminde om en påfågelsstjärt. Påfågelstronen togs i byte av Nadir Shah när han 1739 erövrade och plundrade Delhi Under den persiska Pahlavidynastin (1925-1979) kom påfågelstronen att förknippas med den iranska monarkin. På National Bank Jewellery Museum finns även smycken som burits av Farah Diba samt guld och juveler från flera århundraden tillbaka i tiden. Middag.

  • Dag 11 Torsdag 17/10

    Frukost på hotellet. Vi återvänder till basaren för att besöka hantverkare som arbetar med träsnideri. På Glasmuseet ska vi se produkter från ett hantverk som fanns mycket tidigt i området. Här finns glas från olika århundraden och här kan vi upptäcka varifrån en del svenska glaskonstnärer hämtat sin inspiration. Museet är inrett i ett litet palats där det även finns en butik. Lunch. Besök i ett mattmuseum som finns i en byggnad som Farah Diba ritat. Här finns mycket fina iranska mattor från flera århundraden tillbaka i tiden, men också en bra affär med böcker och mindre textilier. Vi ska sedan stanna nära hotellet för en promenad längs en gata med textilbutiker som bland annat säljer tyg på metervara och gardiner. Middag.

  • Dag 12 Fredag 18/10

    Frukost på hotellet och utcheckning från rummen. Vi behåller några gemensamma rum där vi kan ställa in vårt bagage men också senare under dagen duscha och byta kläder inför kvällens middag och hemresan. Bussen tar oss utanför Tehran, till Saadabad och Vita palatset där de två sista shaherna bodde, den siste shahens syster bodde i ett hus i närheten och fadern i det som nu heter Green Museum Palace där franska vävda textilier från slutet av 1700-talet pryder nedervåningens väggar. Högre upp i bergen stannar vi på en utsiktsplats för att se ut över det vidsträckta Tehran. Lunch under dagen. Den som så önskar hinner återvända till gatan med textilier i närheten av hotellet eller till basaren. På kvällen serveras en gemensam avkedsmiddag. Sent på kvällen är det dags för transfer till Tehrans flygplats.

  • Dag 13 Lördag 19/10

    Avresa kl 02.00 med Turkish Airlines från Tehran, kl 04.55 ankomst till Istanbul, kl 07.05-09.35 flyg med Turkish Airlines till Stockholm och kl 07.30-09.40 flyg med Turkish Airlines till Köpenhamn.

Resfakta

Reslängd 13 dagar
Avreseort Stockholm, Köpenhamn
Avresor Resan planeras till hösten 2019
Specialpris Hemslöjdsrabatt xxx  kr
Enkelrumstillägg kr
Detaljerade priser

Medlem i hemslöjdsförening som är ansluten till Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund (SHR) rabatt samt prenumerant på Hemslöjd erhåller rabatt :-

I priset ingår
  • Flyg med Turkish Airlines till Shiraz och hem från Tehran. Avresa från Stockholm och Köpenhamn. Avresa från Göteborg, fråga vid bokning. Måltider ombord.
  • Resan leds av Raija Öhrstedt, textilkonservator av orientaliska textilier, som tidigare lett ett flertal Hemslöjdsresor till Turkiet och som de senaste åren lett sex rundresor i Iran.
  • Dessutom medverkar en iransk engelsktalande guide under hela resan i Iran.
  • Hotell av hög iransk turistklass enligt programmet, del i dubbelrum.
  • Resans samtliga måltider (samtliga frukostar, luncher och middagar), exkl måltidsdryck.
  • Resans program enligt ovan.
  • Angivna workshops.
  • Inrikes bussresor i luftkonditionerad buss enligt program.
  • Transfers, bagagehantering och samtliga för programmet nödvändiga entréavgifter.
  • Dricks till lokala guider, chaufförer, hotell- och restaurangpersonal.
  • Passagerar-, flygplats- och säkerhetsavgift på avreseorten. Flygplatsskatter och internationell flygplatsskatt vid hemresan.
  • Avgift för visum till Iran ingår i priset (ca 650:-) Särskild information om visum och instruktioner meddelas alla inbokade i god tid inför avresan.
  • Du som reser utan resesällskap garanteras kunna boka del i dubbelrum.
I priset ingår ej
  • Enkelrum, på förfrågan
  • Anslutningsflyg till Stockholm, fråga vid bokningen.
  • Reseförsäkring
Reseförsäkring

Vi rekommenderar Europeiska ERV när det gäller rese- och avbeställningsförsäkringar.

Resplan

Dag 1. Avresa
Dag 2. Ankomst Shiraz
Dag 3. Shiraz
Dag 4. Shiraz, Persepolis, Yazd
Dag 5. Yazd
Dag 6. Yazd, Ardakan, Na'in, Esfahan
Dag 7. Esfahan
Dag 8. Esfahan
Dag 9. Esfahan, Kashan, Tehran
Dag 10. Tehran
Dag 11. Tehran
Dag 12. Tehran
Dag 13. Avresa med flyg, hemkomst

Resesätt Turkish Airlines
Visum

För deltagande i denna resa krävs visum till Iran. Detta visum ingår i resans pris. I god tid inför avresan kommer alla inbokade att få ett informationsbrev med detaljerad information och anvisningar inför ansökan om visum. Kontrollera redan när du bokar in dig på resan att ditt pass är giltigt i minst sex månader framåt i tiden från dagen för hemresa. Om ditt pass inte uppfyller detta krav måste du i god tid ansöka om ett nytt pass.

Resans karaktär

Programmet är planerat för dig med särskilt intresse för hantverk, textil, slöjd, folkkonst och konsthantverk, och håller hög innehållsmässig kvalitet. Medlem i hemslöjdsförening som är ansluten till Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund (SHR) och prenumerant på tidningen Hemslöjd erhåller angiven rabatt. 

Meddela redan vid bokning ditt medlemsnummer/vilken hemslöjdsförening du är medlem i, och/eller prenumerationsnummer. För att erhålla rabatt ska resenär vara medlem/prenumerant såväl vid bokning av resan som vid avresetillfället. Rabatterna kan ej kombineras med andra rabatterbjudanden. Om du vill bli medlem och/eller prenumerant, använd länkarna ovan.

Bra att veta

Anmälningsavgiften är 3 000:- och ska betalas senast 7 dagar efter bokning. Resterande betalning ska vara oss tillhanda senast 20 dagar före avresa.

Praktisk information inför resan:
Inför att avresa närmar sig kommer vi att sammanställa praktiska råd och tips inför resan och delge dig som ska delta i resan.

Klädkod för denna resa – del av resevillkoren för deltagande i resan:
Som du säkert vet skiljer sig kraven på klädsel i Iran avsevärt från de som gäller i vår del av världen. Kvinnor måste bära kläder som täcker huvudet och all hud. Det innebär en sjal över huvud och hals. Långärmad tunika (ej V-ringad) som går nedanför knäna i kombination med långbyxor är i övrigt den ideala klädseln. Regeln är också att kvinnor inte får visa "kvinnliga former" vilket innebär att långbyxor i kombination med kort blus eller tröja inte accepteras. Byxor, tröjor, blusar och andra plagg får alltså inte vara för åtsittande. Män måste bära långbyxor och långärmad skjorta eller tröja. Shorts, t-shirts eller kortärmad skjorta accepteras ej. Dessa bestämmelser är inte förhandlingsbara, de utgör en del av resevillkoren för denna resa. Du som känner att du inte kan acceptera dessa krav på klädsel måste avstå från att delta i resan.

Hur upplevs det att resa i Iran?
De absolut flesta som rest i Iran har varit mycket nöjda med resan och upplevelserna i Iran. Människorna man möter är oftast mycket vänliga och positiva. Många söker kontakt för att samtala. Ingen har haft något negativt att säga om sina erfarenheter eller hur man blivit bemött.